Van Geel: Jong Ajax in de Jupiler League, is dat gezond?

Van Geel: Jong Ajax in de Jupiler League, is dat gezond?
12 Oktober 2017 11:36
© ProShots

Technisch directeur Martin van Geel van Feyenoord plaatst vraagtekens bij de aanwezigheid van de diverse Jong-teams in de Jupiler League. Hij stelt dat het mogelijk niet gezond is dat een team als Jong Ajax speelt tegen teams die financieel gezien maar weinig in de melk te brokkelen hebben.

In gesprek met Voetbal International zegt Van Geel: "Iedere week op kunstgras spelen op vrijdagavond. De ambiance bij vele clubs. Is dat het dan? Daar kun je je vraagtekens bij zetten. Als Jong Ajax met David Neres, Mateo Cassierra en Dennis Johnsen, met een voorhoede van tig miljoen, speelt tegen clubs als FC Oss, Helmond Sport en Telstar met verdedigers die misschien tweeduizend euro per maand verdienen. Is dat gezond? Is dat goed voor een competitie?"

Er zouden op deze manier meer talenten doorbreken. "Hoeveel spelers breken er door? We zijn nu vier jaar later en kijk naar Jong Ajax. Van de dik twintig spelers is alleen Bazoer echt doorgebroken. Zou die er anders niet zijn gekomen? Kijk hier, PSV, 23 spelers. Jorrit Hendrix, Joshua Brenet. De rest is allemaal weg. Kijk dan naar de eigen talenten bij de eerste selectie."

Meer foto's

Wilt u deze reactie verwijderen?

Reageren

23 reacties
Log hieronder in om te kunnen reageren of maak gratis een account aan.



  • Seagal +13687 12 Oct 2017 om 12:09 Rang: Utopisch
    "Er zouden op deze manier meer talenten doorbreken. "Hoeveel spelers breken er door? We zijn nu vier jaar later en kijk naar Jong Ajax. Van de dik twintig spelers is alleen Bazoer echt doorgebroken. Zou die er anders niet zijn gekomen? Kijk hier, PSV, 23 spelers. Jorrit Hendrix, Joshua Brenet. De rest is allemaal weg. Kijk dan naar de eigen talenten bij de eerste selectie."

    hij vergeet Lammers, Bergwijn, Paal, Cerny, Frenkie De Jong, Dolberg, Tete en Vd Beek even voor het gemak
  • Snorkie +926 12 Oct 2017 om 12:13 Rang: Vedette
    "Er zouden op deze manier meer talenten doorbreken. "Hoeveel spelers breken er door? We zijn nu vier jaar later en kijk naar Jong Ajax. Van de dik twintig spelers is alleen Bazoer echt doorgebroken. Zou die er anders niet zijn gekomen? Kijk hier, PSV, 23 spelers. Jorrit Hendrix, Joshua Brenet. De rest is allemaal weg. Kijk dan naar de eigen talenten bij de eerste selectie."

    hij vergeet Lammers, Bergwijn, Paal, Cerny, Frenkie De Jong, Dolberg, Tete en Vd Beek even voor het gemak


    De Ligt, Kluivert.
  • Seagal +13687 12 Oct 2017 om 12:16 Rang: Utopisch
    De Ligt, Kluivert.


    ook inderdaad. die jeugdelftallen in de JL hebben degelijk wel meerwaarde gehad voor de talenten van PSV en vooral Ajax. bij Feyenoord hebben we dat vroeger zelf ook kunnen zien met Excelsior waar onze huurlingen Buffel en Kalou ook beter werden en belangrijke eerste elftal spelers van Feyenoord
  • 333 half evil +1384 12 Oct 2017 om 12:17 Rang: Landskampioen
    "Er zouden op deze manier meer talenten doorbreken. "Hoeveel spelers breken er door? We zijn nu vier jaar later en kijk naar Jong Ajax. Van de dik twintig spelers is alleen Bazoer echt doorgebroken. Zou die er anders niet zijn gekomen? Kijk hier, PSV, 23 spelers. Jorrit Hendrix, Joshua Brenet. De rest is allemaal weg. Kijk dan naar de eigen talenten bij de eerste selectie."

    hij vergeet Lammers, Bergwijn, Paal, Cerny, Frenkie De Jong, Dolberg, Tete en Vd Beek even voor het gemak


    Het is niet ideaal maar nog altijd beter dan jong Feyenoord
  • Erik Bevaart +1472 12 Oct 2017 om 12:20 Rang: Vedette
    Van Geel moet niet vergeten dat sommige JL-ploegen daadwerkelijk strijden om een periodetitel en zodoende echt wel tegenstand bieden aan Jong PSV of Jong Ajax.
    De voorbeelden van JL-clubs die hij noemt zijn wat ongelukkig. Ik denk dat sommige jonge spelers wel eerder de overstap kunnen maken als zij het elke week laten zien tegen profs, al is dat dan JL.
  • Erik Bevaart +1472 12 Oct 2017 om 12:23 Rang: Vedette
    De Ligt, Kluivert.


    In de JL werd duidelijk dat deze op dat moment 17-jarigen met enige waarschijnlijkheid de overstap konden maken.
  • Seagal +13687 12 Oct 2017 om 12:31 Rang: Utopisch
    Van Geel moet niet vergeten dat sommige JL-ploegen daadwerkelijk strijden om een periodetitel en zodoende echt wel tegenstand bieden aan Jong PSV of Jong Ajax.
    De voorbeelden van JL-clubs die hij noemt zijn wat ongelukkig. Ik denk dat sommige jonge spelers wel eerder de overstap kunnen maken als zij het elke week laten zien tegen profs, al is dat dan JL.


    mee eens! je word altijd beter van spelen tegen een profclub die resultaat moet neerzetten dan tegen een ander jeugdteam waarvoor er weinig op het spel staat

    het meest ideale scenario vind ik alleen nog steeds je grootste talenten uit de jeugd verhuren aan een Eredivisieclub of JL club waar ze wekelijks spelen met een bepaalde druk
  • BHJ -4273 12 Oct 2017 om 12:46 Rang: Utopisch
    Hij heeft wel een punt, echter is het wel 't beste dat die jongen talenten op zo een hoog mogelijk nivaeu spelen. Om dan een 2e team in de ED te zetten is ook zo lullig, staan we met 2 teams in de top 5.
  • BHJ -4273 12 Oct 2017 om 12:47 Rang: Utopisch
    "Er zouden op deze manier meer talenten doorbreken. "Hoeveel spelers breken er door? We zijn nu vier jaar later en kijk naar Jong Ajax. Van de dik twintig spelers is alleen Bazoer echt doorgebroken. Zou die er anders niet zijn gekomen? Kijk hier, PSV, 23 spelers. Jorrit Hendrix, Joshua Brenet. De rest is allemaal weg. Kijk dan naar de eigen talenten bij de eerste selectie."

    hij vergeet Lammers, Bergwijn, Paal, Cerny, Frenkie De Jong, Dolberg, Tete en Vd Beek even voor het gemak


    En zo zijn er nog wel een aantal. Bazoer....is die dan echt doorgebroken? Die zit toch op de bank in Duitsland
  • BHJ -4273 12 Oct 2017 om 12:48 Rang: Utopisch
    Van Geel moet niet vergeten dat sommige JL-ploegen daadwerkelijk strijden om een periodetitel en zodoende echt wel tegenstand bieden aan Jong PSV of Jong Ajax.
    De voorbeelden van JL-clubs die hij noemt zijn wat ongelukkig. Ik denk dat sommige jonge spelers wel eerder de overstap kunnen maken als zij het elke week laten zien tegen profs, al is dat dan JL.


    Van Geel komt gewoon over als een zuurpruim die jaloers is omdat Feyenoord er niet in mee doet. Ik vraag me overigens wel af wat hiervoor de regels zijn.
  • Seagal +13687 12 Oct 2017 om 12:50 Rang: Utopisch
    En zo zijn er nog wel een aantal. Bazoer....is die dan echt doorgebroken? Die zit toch op de bank in Duitsland


    heeft het onder FdB natuurlijk prima gedaan als basisspeler maar het is niet zo handig om de stap naar de Bundesliga te maken als je in de Eredivisie op dat moment gewoon op de bank zit. dan weet je dat je daar niet gaat spelen. of je overschat je zelf dan schromelijk of je kiest puur voor het geld
  • Seagal +13687 12 Oct 2017 om 12:51 Rang: Utopisch
    Van Geel komt gewoon over als een zuurpruim die jaloers is omdat Feyenoord er niet in mee doet. Ik vraag me overigens wel af wat hiervoor de regels zijn.


    van wat ik heb begrepen was er ook plek voor Jong Feyenoord destijds maar wilde Van Geel dat zelf niet. hang me er alleen niet aan op als ik ernaast zit

  • Mokumstrots +2065 12 Oct 2017 om 12:54 Rang: International
    Komt dit van dezelfde van Geel die in de zomer er alles aan gedaan heeft om Jong Feyenoord ook in de Jupiler League te krijgen?

    Het werkt natuurlijk beide kanten op. Clubs als Fortuna, Top Oss zullen op de lange termijn alleen maar baat bij hebben wanneer zij tegen ploegen komen te spelen die kwalitatief sterker zijn of net iets anders spelen dan de gemiddelde JL ploeg.

    Ik bedoel, wedstrijden van Jong Utrecht en Jong Ajax zijn hardstikke leuk om naar te kijken. Aanvallend, fris combinatiespel.
  • Erik Bevaart +1472 12 Oct 2017 om 13:00 Rang: Vedette
    mee eens! je word altijd beter van spelen tegen een profclub die resultaat moet neerzetten dan tegen een ander jeugdteam waarvoor er weinig op het spel staat

    het meest ideale scenario vind ik alleen nog steeds je grootste talenten uit de jeugd verhuren aan een Eredivisieclub of JL club waar ze wekelijks spelen met een bepaalde druk


    In principe klopt het dat de eredivisie zelfs onderin nog voordeel biedt. Het nadeel van de JL is immers dat sommige clubs niet kunnen degraderen. Het voordeel van spelen bij Jong PSV of Jong Ajax bezien vanuit de club is dat spelers van een op andere eredivisiewedstrijd nodig en ook bruikbaar kunnen zijn. Helaas heeft de luxe bij deze twee clubs geleid tot het niet opstellen van de sterkste opstelling in de beker. Die fout kan Ajax zich dit seizoen niet veroorloven.
  • HanV +1785 12 Oct 2017 om 13:12 Rang: Legende
    Alle clubs hebben één kans gekregen om zich aan te melden voor instromen, toen is een seizoen later met een berekening gebaseerd om het laatste resultaat en drie andere standen bepaald op welk niveau die teams zouden instromen. De achterblijvende jong-teams (18 maar liefst) moesten maar verder met hun reserve-competitie. Het latere voorstel om 2 teams toe te laten in de 3e divisie en 6 in de hoofdklasse is voorlopig voor twee jaar bevroren. Twee van de dan overblijvende 10 zouden kunnen promoveren naar de hoofdklasse ten koste van een ander jeugdteam. Meestal wordt er dan gezegd dat een dergelijk team dan maar via de laagste klasse moet instromen.
    Maar als de huidige jong-teams blij zijn met hun team in de JL of 2e/3e/hoofdklasse, dan zal het toch wel nuttig zijn. Als je spelers hebt dan moet je ze ook laten spelen, ongeacht of ze doorbreken.
  • Frevol54 +169 12 Oct 2017 om 13:22 Rang: Basisspeler
    Het is zeer gezond voor Ajax en de druiven zijn zeer zuur voor van Geel.
  • Frevol54 +169 12 Oct 2017 om 13:24 Rang: Basisspeler
    Op de manier van van Geel doorredenerend kan je hele jeugdopleiding van Ajax opdoeken, er komt immers niks fatsoenlijks door.
    Maar meteen jong Oranje de nek omdraaien?
  • Frevol54 +169 12 Oct 2017 om 13:26 Rang: Basisspeler
    De Ligt, Kluivert.


    Ik denk dat deze twee jong Ajax hebben overgeslagen. Kwamen uit De A1.
  • Dodobird +684 12 Oct 2017 om 13:54 Rang: Vice-aanvoerder
    ook inderdaad. die jeugdelftallen in de JL hebben degelijk wel meerwaarde gehad voor de talenten van PSV en vooral Ajax. bij Feyenoord hebben we dat vroeger zelf ook kunnen zien met Excelsior waar onze huurlingen Buffel en Kalou ook beter werden en belangrijke eerste elftal spelers van Feyenoord


    Waarom heeft Feyenoord geen jeugdteam in de 1e divisie?
  • luckykes +4804 12 Oct 2017 om 14:11 Rang: Wereldkampioen
    "Er zouden op deze manier meer talenten doorbreken. "Hoeveel spelers breken er door? We zijn nu vier jaar later en kijk naar Jong Ajax. Van de dik twintig spelers is alleen Bazoer echt doorgebroken. Zou die er anders niet zijn gekomen? Kijk hier, PSV, 23 spelers. Jorrit Hendrix, Joshua Brenet. De rest is allemaal weg. Kijk dan naar de eigen talenten bij de eerste selectie."

    hij vergeet Lammers, Bergwijn, Paal, Cerny, Frenkie De Jong, Dolberg, Tete en Vd Beek even voor het gemak



    Waren die er niet langs de normale weg gekomen dan?
    Ajax heeft altijd jeugdige talenten gehad die doorbraken.
    Ook toen er nog geen sprake was van een jong weet ik veel die in de JL mocht uitkomen.
    Denk oa aan Bergkamp, Seedorf, Davids, Kluivert, v/d Vaart, Sneider, en dan vergeet ik zeker nog wel een stuk of honderd.
  • mojorisin +14568 12 Oct 2017 om 15:48 Rang: Utopisch
    "Er zouden op deze manier meer talenten doorbreken. "Hoeveel spelers breken er door? We zijn nu vier jaar later en kijk naar Jong Ajax. Van de dik twintig spelers is alleen Bazoer echt doorgebroken. Zou die er anders niet zijn gekomen? Kijk hier, PSV, 23 spelers. Jorrit Hendrix, Joshua Brenet. De rest is allemaal weg. Kijk dan naar de eigen talenten bij de eerste selectie."

    hij vergeet Lammers, Bergwijn, Paal, Cerny, Frenkie De Jong, Dolberg, Tete en Vd Beek even voor het gemak

    Maar noemt Brenet wel..
  • mojorisin +14568 12 Oct 2017 om 15:49 Rang: Utopisch
    Waarom heeft Feyenoord geen jeugdteam in de 1e divisie?

    Volgens mij is dat om financiele redenen, tenminste, heb ik eens gelezen ergens dacht ik..
  • Frevol54 +169 12 Oct 2017 om 16:16 Rang: Basisspeler
    Waarom heeft Feyenoord geen jeugdteam in de 1e divisie?

    Het speelde in 2013, met het doorstromen van de Vrij, BMI, Kongolo, v d Beek, Vilhena, Nelom en Boetius is de jeugdopleiding wel zo'n beetje uitgeput. Dit speelde weliswaar grotendeels een jaar later maar het maakte deel uit van het plan Feijenoord financieel weer gezond te krijgen. Om die reden hadden ze dus geen 1ste divisie waardig jong Feijenoord meer.

Meer over